PasiSillanpää

Julkishallinto toimii itsetuhoisesti

Julkishallinnon johtamistapa muistuttaa vanhoja romanttisia elokuvia, joissa uppoamassa olevan laivan kapteeni jää komentosillalle tyynesti pystyssä seisoen odottamaan laivan vajoamista syvyyksiin. Paljon tärkeämpää on pitää maailma sellaisena, miksi se on luotu, kuin aktiivisesti oppia virheistä ja korjata ne.

Tänään Kauppalehdessä kirjoitettiin siitä, kuinka potilastietojärjestelmä Apotti on suunniteltu vanhalle teknolgialle. Lisäksi järjestelmää suositellut konsultti on Kauppalehden mukaan yhteistyösuhteessa järjestelmän toimittajaan. Järjestelmä perustuu 60 luvulla luotuun suljettuun järjestelmään, jonka yhteensopivuusongemista on käyty keskustelua esimerkiksi USA:ssa. Nyt rekisterihanke on jäissä, kustannukset juoksevat, mitään ei tule valmiiksi. 

Tietojärjestelmähankkeita toteutetaan jatkuvasti ympäri Suomea. Sekä teknologia että toimitusprosessit kehittyvät jatkuvasti. Silti näyttää siltä, että julkishallinnolla ei ole painetta toimia tässä asiassa nykyaikaisesti. 

Samat ongelmat koskevat sote uudistusta muutenkin.

Espoossa tehtiin terveyskeskuskokeilu, josta saatiin hyvät tulokset, mutta kokeilun oppeja ei ole ainakaan merkittävässä määrin laajennettu muualle. Yksityiset lääkärifirmat kehittävät toimivia prosesseja, joita ei haluta hyödyntää julkisella puolella. 

On toki muuntautumiskykyisiäkin hallinnon aloja. Esimerkiksi verottaja on kyennyt muuttamaan toimintansa aivan erinäköiseksi hyvin lyhyessä ajassa.

Kyllä sote johtajat ja valtion/ kuntien hankinnoissa toimivat aiheuttavat itse omat ongelmansa. Uskaltaako kukaan edes laskea, kuinka monta miljardia huonolla johtamisella saadaan hukattua?

Ehkä se on liian pelottava totuus kerrottavaksi.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Julkishallinnon suurin perisynti on puuhastelu. Luodaan mm. projekteja, joita ei suunnitella eikä johdeta kunnolla, ei osata valvota kunnolla, eikä loppujen lopuksi toteuteta kunnolla.

Lopputuloksen jokainen näkee sitten omin silmin.

Jokainen yksikkö käyttää yhteisiä verovaroja mutta omaa pientä siivua vahditaan haukkana ja jokainen saatu lantti käytetään vaikka klemmareihin, jos muuta ei keksitä.

Koska jokaisella julkishallinnon yksiköllä on oma budjettinsa, niin yhteistyötä muiden kanssa vältetään, jotta ei saavuteta liiallista säästöä ja näin ollen menetetä budjettivaroja seuraavalla tilikaudella.

Virosta saataisiin "Apotti" kymmenellä miljoonalla, mutta korruption johdosta siitä maksetaan mieluummin sata miljoonaa jollekin päättäjille sopivalle toimittajalle.

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Niin kuin hyvin tiedetään, on Jumala kaikkivaltias, kaikki tietävä ja kaukaa viisas (Väinö Linna)

Niinpä hän on luonut meidät keskenämme niin erilaisiksi, että läheskään jokainen ei kykene, ei halua tai ei tahdo rikkomaan omia rajojaan eikä suunnittelemaan uusia maailmoja kansainvälisessä työelämässä, joten rohkeimmatkin joutuvat tyytymäan omaan asunto-osoitteeseen Tukholmassa tai Pariisissa. Mutta hekin, jos puhuvat rehellisestä sielustaan, ovat kiitollisia suomalaisten veronmaksajien kärsivällisyydelle, joka on tarjonnut monille virkamiehen pojille tilaisuuden kokeilla riskinottajan siipiään valtionyritystoiminnan parissa.

Monet tavalliset tossunkuluttajat ovat tyytyneet turvallisuuteen jonka isämaa heille tarjoaa.

Näinä päivinä lehdissä esitellään suurimpia osinkoja jakavia pörssiyhtiötiä. Ja kas vain, niin moni on syntyjään valtionyhtiö!

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Kun keskinkertainen poliittinen päättäjä tekee monimutkaisesta kokonaisuudesta päätöksiä konsultin vedättämänä, rajallisen asiantuntemuksen ja riittämättömän perehtymisen varassa, tuloksena on Apotti. Apotin historiahan lähtee siitä, että terveydenhuollon järjestelmiä oli aikoinaan hankittu ja rakenneltu pala palalta, enemmän tai vähemmän (yleensä vähemmän) koordinoidusti ja tuloksena oli lopulta kallis ja hankalakäyttöinen ja vaikeasti ylläpidettävä himmeli. Yhteentoimivuus sitten päätettiin ratkaista hankkimalla kaiken kattava uusi järjestelmä yhtenä valmiina könttänä. Kenraalit kuulemma ovat taipuvaisia käymään eilispäivä sotia ja niin tässäkin lähdettiin ratkomaan eilispäivän ongelmia eilispäivän tekniikalla ja eilispäivän menetelmillä.

Päättäjän kannalta asia näytti helpolta. Koko ongelmavyyhti oli saatu niputettua yhden nimen alle. Käytännön kannalta asia oli toisin. Koska tarvittavaa järjestelmää ei ollut - kuten ei voinutkaan olla - hyllytavarana, eikä terveydenhuoltoa ollut mahdollista saati sitten järkevää muokata mahdollisesti saatavilla olevaan hyllytavaraan sopivaksi, täytyi ostaa jotakin, joka muistutti tarvittavaa järjestelmää tarkoituksena muokata se tarpeiden mukaiseksi. Tällainen järjestelmä edusti pakostakin tekniikkaa, joka oli jo päätöksentekohetkellä vanhaa ja joskus tulevaisuudessa tapahtuvan käyttöönoton aikana vielä vanhempaa.

No, tästä tarinasta tulisi kovin pitkä, jos näitä syntyjä syviä ja jälkiviisaista "mitä olisi pitänyt tehdä" lähtisi enemmälti purkamaan. Mutta yksi johtopäätös ehkä kannattaa esittää. Hankintoja tekevässä julkishallinnon yksikössä täytyy olla käytettävissään riittävä määrä riittävän kovatasoista omaa asiantuntemusta tällaisten suurten hankkeiden valmisteluun. Onko se oman henkilöstön vai esimerkiksi korkeakoulujen asiantuntemusta, on sitten oma kysymyksensä. Tällaisesta huolehtiminen ei välttämättä ole aivan halpaa, mutta vaihtoehdot ovat paljon kalliimpia. Sen on kokemus moneen kertaan osoittanut. Tässä tapauksessa asiantuntemuksen puute kostautui jo tehtävän määritysvaiheessa, kun päätettiin hankkia "valmis" järjestelmä yhtenä könttänä.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Tarvitaanko me koko sotea ja vielä vähemmän uutta hallintoporrasta (maakuntahallintoa) tähän maahan ?

Terveydenhuollon henkilöstöpula hellittää muutenkin tulevaisuudessa (koulutuksen ylitarjonta uhkaa)

Sairaaloita ja terveyskeskuksia on yli oman tarpeen

Työprosesseja uusimalla digitalisaation avulla koko suunniteltu sote -hallinto on taakka 10-15 vuoden päästä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset