PasiSillanpää

Taksikuskin tööttäys on kuva Suomesta

Eilen kävelin Helsingin keskustassa sijaitsevan lääkäriaseman ohi. Sen edessä seisoi ikääntynyt nainen kävelysauvoihinsa nojaten. Pari sekuntia myöhemmin paikalle saapui taksi. Se kurvasi jalkakäytävälle reilun kymmenen metrin päähän asiakkaasta ja tööttäsi. Tämä ikääntynyt ja hieman vaikeasti liikkuva nainen lähti kävelemään taksia kohti. Hän avasi itse takaoven ja vääntäytyi takapenkille. Koko episodin ajan kuljettaja istui autossaan. 

Tuli mieleeni, että tämähän on Suomen kuva.

Mitä sitä peppua penkistä nostamaan, jos ei ole pakko. Ei se laki pakota taksikuskiakaan nousemaan autosta ja auttamaan asiakasta. Se on vain lisäpalvelua, jonka tämäkin taksinkuljettaja koki turhaksi.

Vai miten sen nyt pitäisi ollakaan?

Kovassa kilpailussa nimittäin pienilläkin asioilla on merkitystä. Itsensätyöllistäjät tietävät esimerkiksi, että puhelimeen vastataan silloin kun se soi. Eräskin päämies sanoi vuosi sitten, että käyttää niitä yhteistyökumppaneita, jotka vastaavat kyselyihin nopeasti ja tekevät saadut työt joustavasti.

Viime viikolla kävin keskellä ei mitään sijaitsevassa alihankintaa tekevässä konepajassa. Konepajalta on tärkeimmällekin asiakkaalle 100 km matka ja kaukaisimmille useita satoja kilometrejä. Sen konepajan ja asiakkaiden väliin jää monta kilpailijaa, mutta he eivät ole vieneet ainakaan kaikkia kauppoja. Tällä vierailuni kohteena olleella yrityksellä on ainakin yksi lyömätön valtti moneen muuhun nähden. Siellä tehdään työ valmiiksi vaikka sunnuntaina, jos asiakas tarvitsee tavaran maanantaiaamuksi. Yhteistyökumppanit ja oma väki joustavat, kun siihen on tarvetta.

Syyllistä tähän suomalaiseen pehva penkissä ilmiöön on haettu työntekijöistä ja ammattiliitoista. Niissäkin on varmaan paljon korjattavaa. Näen ongelman kuitenkin laajempana. Vaikuttaa siltä, että suomalaisissa on joku itsetyytyväisyysgeeni. Se itsetyytyväisyygeeni estää meitä heittäytymästä. Sitä geeniä löytyy niin johtajista kuin narreista. Meille riittää se, kun työntekijälle maksetaan palkka, firmalla on kirjattu strategia ja tilattu homma toimitetaan asiakkaalle. Ihan kuin sille taksikuskille. Jos mummo pääsee terveenä kotiin, niin siinä on se nappisuoritus. Ei kunnianhimoa tartuttaa innostusta työntekijöihin, ei visioita yrityksestä joka saa asiakkaat pauloihinsa eikä toimitusprosessia, jonka toteutuksesta asiakas haukkoo henkeään.

Missä luuraa ammattiylpeys?

Itsekin ajoin opiskeluaikana taksia Nokialla. Yhden kerran vein vanhemman, hoikan ja iloisen lesken käymään pankissa. Ajoin auton melkein pankin oven eteen ja olin juuri nousemassa autosta ulos avaamaan hänelle oven ja auttamaan hänen nousemistaan autosta. Hän kuitenkin käski minun istua, koska halusi kokeilla miten selviytyy siitä itse sairastelun jälkeen.

Seuraavana päivänä toinen autoilija haukkui minut taksiasemalla huonosta palvelusta. Olin sillä hetkellä ollut häpeäksi muille takseille. Toki pääsin kyllä selittämään mitä oikeasti oli tapahtunut.

Ihan samanlainen ripitys pitäisi tehdä monessa suomalaisessa paikassa melkoisen usein, mutta välillä tuntuu ettei oikeasti jaksa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

14Suosittele

14 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (56 kommenttia)

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Empatian puute ja siihen liittyvä aloitekyvyttömyys mitä taksi osoitti on säälittävää. En enää pyydä ruotsalaisia ystäviäni tänne. Meno on mennyt niin tökeröksi että hävettää.

Pekka Pylkkönen

Nimenomaan. Se joustavuus olisi hirveän iso kilpailuvaltti. Sillä ei ole väliä vaikka konepajoilta tekevät tilaukset maksaisivat vaikka kolmanneksen nykyistä enemmän jos tavarat saisi sitä mukaa kun niitä tilaa. Varaston ja pääoman tarve pienenisi olennaisesti. Etenkin startupeilla kumpaakaan ei yleensä juuri ole.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Monet suomalaiset on "pakkokeinoin" iskostettu siihen ajattelumalliin, että vähimmän haitan periaate on riittävää.

Esimerkiksi paljon parjatulla julkisella sektorilla itsensä ylittäminen ei ole suotavaa, koska a) siitä ei ole työntekijälle mitään hyötyä ja b) liiallisen palvelun tarjoamisesta tulee se taso, joka seuraavan vuoden budjetissa tulisi taas entistä pienemmillä määrärahoilla tavoittaa tai mieluummin ylittää.

Julkisella puolella käy herkästi niin, että liiallisesta palvelusta ja avuliaisuudesta käytännössä rangaistaan työmäärää lisäämällä. Tästä syystä tehdään vain se "mitä ehditään."

Käyttäjän PasiSillanp kuva
Pasi Sillanpää

Joskus kesätöissä tehtaassa varoittelivat, että jos kellokalle tulee, niin muista tehdä hieman hitaammin. Niillä on nimittäin olettamana, että teet 30 % hitaammin silloin kun mitataan työhön käytettävää aikaa. Jos tekisit normaalivauhdilla, siihen lisättäisiin se 30 %...

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Nykyään ei olla enää "kesätöissä tehtaalla". Kaikki löysä on jo otettu irti perusduunarin arjesta.

Juha Kuittinen

Ammattiylpeys yhdistettynä töiden sujuvuuteen koko organisaation osalta johtaa pidemmällä aikavälillä kannattaviin kvartaalituloksiin..

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Laajentaisin tuota ilmiötä vielä syvemmälle suomalaiseen nykykulttuuriin - ei pelkästään työelämää tai elinkeininharjoittamista koskevaksi.

Viimeisten vuosikymmenien aikana on sosiaalilainsäädännön sekä siihen liittyvän totalitarismin kasvun myötä yhdessä erilaisten kieltojen ja rajoitusten myötä Suomeen sukeentunut ilmapiiri, jossa kaikki inhimillinen vastuu on nivoutettu lakien puitteisiin eikä perinteistä "maalaisjärkeä", talkoohenkeä tai auttamishalua juurikaan esiinny. Asia on hoidettu, kun laki on laadittu.

Oleskellessani 70-luvulla Italiassa siellä ei esimerkiksi ollut silloin ennen EU-aikaa minkäänlaista alkoholilainsäädäntöä. Mutta siitäkään huolimatta ei kukaan baarimikko olisi myynyt viskipaukkua kymmenvuotiaalle. Sellainen olisi ollut terveen järjen vastaista - ei lain vastaista. (Tosin ei siellä nuoret juuri viskipaukuista olisi piitanneetkaan ...)

Kotikasvatus, inhimillinen harkinta ja empatia on korvattu viisaiden päättäjien laatimien lakien tuomalla turvalla.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Sairain tilanne oli mielestäni kun suomalaiset kerääntyivät haukkumaan Päivi Räsästä kun hän sanoi, että omaatuntoa pitää kuunnella, jos se on ristiriidassa lakien kanssa. Suomessa legalismi on aivan patologisella tasolla. Ihmisten pitäisi oikeasti herätä siihen, että he ovat vastuussa itse teoistaan.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Räsäsen mielestä julkisten sairaaloiden hoitajien pitäisi saada kieltäytyä uskontoon vetoamalla epämiellyttäviksi kokemistaan työtehtävistä. Ei sillä ole mitään tekemistä omantunnon kanssa.

Yhtä hyvin voisin ilmoittaa, että omantunnon syistä en halua maksaa veroja, koska niillä rahoitetaan uskonnollista aivopesua.

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä

Varmasti kyse on osin kultturillisesta ilmiöstä. Meillä palvelukulttuuri on aika nuorta sillä käytännössä sekin mikä oli ennättänyt syntyä ajettiin alas itsenäisyytemme alkupuoliskolla.

Mutta ei ay-liike, ei nuivat työntekijät tai yleinen ilmapiiri kaikkea selitä. Valitettavasti yllättävän moni yritys ei hallitse palvelukulttuurin alkeitakaan ja osa vasta opettelee. Hyvät toimintatavat ja oikea asenne on oikeastaan aika helppo juurruttaa yrityksen toimintakulttuuriin kunhan yrityksen omistajat ja johto ymmärtää niiden arvon ja käsittää kuinka paljon niillä voidaan saavuttaa. Meillä on edelleen liikaa niitä jotka kuvittelevat, että riittää kun tuote on hyvä, että tuote myy itse itsensä eikä sen käyttöä tms tarvitse opettaa.

Käyttäjän RalfKarlsson kuva
Ralf Karlsson

Oikeasta aseenteesta tulee mieleen kun olin nuorena miehenä Tukholman Grand Hotelissa huonepalvelussa yöaikaan. Grand oli silloin ja lienee vieläkin Pohjoismaiden ykköshotelli. Sain puhelimitse tilauksen pienempään sviittiin ja lähdin viemään asiakkaan tilaamat yöruoat ja juomat. Koputin ovelle mutta kukaaan ei avannut joten menin omalla avaimella sisään. Sviitin olohuoneessa mies puhuu puhelimesssa kun tulen sisään tarjoiluvaunun kanssa. Hän sanoo luuriin: " Hetki vaan palaan tuota pikaa..." laskee luurin pöydälle ja tulee luokseni ja ojentaa kätensä sanoen: " Hei minun nimeni on Pehr, en ole nähnyt sinua ennen täällä mutta tapaamme varmasti tulevaisuudesssa usein." Häkellyin hieman koska tunnistin miehen Volvon toimitusjohtajaksi Pehr Gyllenhammariksi. Ojensin käteni ja sanoin: " Hei minun nimeni on Ralf, tervetuloa Grand Hotelin." kun en muuta keksinyt siihen. Hän osoitti puhelinluuria joka odotti pöydällä, allekirjoitti laskun ja lisäsi vielä tuntuvat juomarahatkin mikä ei tietenkään ollut minun mielestäni ollenkaan huono asia.
Se on jäänyt mieleen yhtenä esimerkkinä ruotsalaisesta johtamisen kulttuurista että Ruotsin yhden suurimman firman johtaja viitsi vaivautua osoittamaan että hän on huomannut minut ja että olin uusi ja hän oli kanta-asiakas.

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Jos kuski ajaisi Fiatilla, kuten Italiassa, hän kokisi olevansa palvelijan asemassa, mutta kun se on vuorineuvostason Mersu.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Mersu ei mene huoltoon kahden viikon välein, niin jää enemmän ajoaikaa. Aika maksaa, ei auto.

Mikael Kaasinen

Onpa hölmö kommentti. Suomessa ei ole taksiautoina "vuorineuvostason" mersuja, vaikka kateelliset niin itselleen uskottelevat. Vielä -80 luvulla 8/10 taksiautosta oli mersuja, ja silloin taksimersu maksoi 4 kertaa sen minkä tavallinen perheauto. Nykyisin mersuja on ehkä 4/10 jos sitäkään, ja ne ovat järjestään ns hinnat- alkaen malleja. Taksiauton osuus taksiyrittäjän kustannuksista on 5-10%, eli auton hinnan osuus esim 20€ -kyydissä on 1-2€. Tässä kateellisten maassa kuvitellaan edelleen että se taksiyrittäjä valitsee työkalunsa päästäkseen elvistelemään, miksei samaa ajattelumallia sovelleta kaikkiin muihinkin aloihin? Ammattilaiselle ammattilaisen työkalut, halpiksilla ajaessa huolto/korjaus/takuu- ym asiat toimivat miten toimivat. Auton seisottaminen on kallista, ja kun toimintaa pyörittää tehokkaasti, työpaikan ergonomia ja toimivuus korostuvat. PS. Oma "vuorineuvostason" taksimersuni on 2-vuotiaana 380tkm ajettu, naarmuinen, kulunut ja kaikkea muuta kuin kateuden aihe. Silti se on vielä haluttua tavaraa vaihtomarkkinoilla, toisin kuin saman verran ajettu "Fiat", jonka voi ajaa suoraan paaliin tai myydä kolmella tonnilla. Mieti sitä...

Käyttäjän PasiSillanp kuva
Pasi Sillanpää

Jos sillä nyt on mitään merkitystä, niin auto oli VW Passat. Ei siis vuorineuvosauto.

Ja minulla on entisenä taksinkuljettajana silti sympatioita taksinkuljettajia kohtaan. Tuo esimerkki olisi voinut olla periaatteessa miltä tahansa alalta. Sattui vain tuo tapaus tuomaan mieleen tämän asian.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #22

Niin minäkin blogin ymmärsin enkä minään taksiaiheen vuodatuksena. Liian usein asiakkaat saavat tuntea olevansa kuin tiellä häiritsemässä pahantuulista yrittäjää tai alaistaan. Konduktöörit ovat tästä poikkeus, heihin ei ole tarttunut suomentauti.

Timo Valkama

Hei, tuossa on aikamoista yleistämistä ja halveksuntaa koko ammattikuntaa kohtaan. Sanoisin että jopa liet"sontaa". Eli voidaanko sopia niin ettet halveeraa meitä kaikkia? Mulla on myös kokemuksia mm. toimittajista, poliitikoista jne.. mutta mulla on myös itsekuria ja harkintakykyä siitä mitä näppäimistöltäni päästän.

Terveisin taksikuski/it-yrittäjä.

Käyttäjän SamiPanula kuva
Sami Panula

Ja kirjoittaja on ilmeisen varma, että kuljettaja ei vaikkapa tuntenut asiakastaan? Jokut suorastaan loukkaantuvat, jos heitä erehtyy auttamaan, vaikka se liikkuminen olisi miten vaikeaa.

Voisi miettiä myös sitä, että onko kyseessä palveluhaluttomuus, vaiko "minä itte"-kultuuri, joka sekin on maassamme sangen syvään juurtunut.

Käyttäjän PasiSillanp kuva
Pasi Sillanpää

En tietenkään ole varma siitä, oliko kyseessä tuttu tai ei. Mutta onko sillä merkitystä?

Toisekseen, ei tämä taksitapaus ollut ensimmäinen ja silti on hyviäkin taksikuskeja. Muistuu mieleeni sellainenkin tapaus, jossa häihin tilattiin taksi ja morsian kävelee kohti autoa. Ei siinä silloinkaan kuski viitsinyt tehdä mitään muuta, kuin istua paikallaan. Ilma oli hyvä ja paikka oli kartanomainen piha Helsingissä.

Kaikissa ammateissa on hyviä ja huonoja.

Timo Valkama

Kiitos vastauksestasi. Mihin tutut liittyy? Minusta tuntuu vahvasti siltä että olette ajamassa joidenkin joukossa maapallomme parasta kuljetusjärjestelmää alas. Jos olisin Te,häpeäisin ja pyytäisin tuhansilta hyviltä asiakaspalvelijoilta anteeksi.

Tv. Timo Valkama

Käyttäjän AriTero kuva
Ari Tero

Mitä tuota anteeksi pyytelemään, teissäkin on todella moneksi.

Oulussa käydessäni käytän aina paikallistaksin palveluja ( n:30 matkaa vuosittain ), yleensä palvelu on ollut asiallista, mutta sattuu joukkoon myös epäasiallista käytöstä.

Räikeimmän tapauksen sitten laitoin Puskaradio Oulun fb sivuille ja kyselin oululaisten kokemuksista kyseisestä palvelusta.

Oulun Linjaautoaseman tolpaltakin saa nykyisin hyvää palvelua, palvelu parantunut.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Minua tuli kerran taksikuski uhkailemaan pahoinpitelyllä, kun hän tukki ajoväylän kerrostalon pihaan ja tööttäsin. Ei ollut mikään pakko pysähtyä juuri siihen, tilaa oli molempiin suuntiin. Epäilen, jotta oli amfetamiinin vaikutuksen alainen.

Käyttäjän PasiSillanp kuva
Pasi Sillanpää

En ymmärrä sinun vihaasi ja johtopäätöksiäsi.

Jos hieman katsot, niin olen myös aiemmin arvostellut hyvin suorasanaisesti esimerkiski Uberin toimintamalleja.

Käyttäjän TuomasKyhk kuva
Tuomas Käyhkö

Minä taas en ymmärrä mitä oikein tavoittelet tällä "uutisella". Upeasti leimasit juuri 30000 taksinkuljettajaa yhden tai muutaman epäsopivan yksilön perusteella. Tottakai taksikuskeilta odotetaan palvelua ja noin 95% tapauksista näin käykin (ilmaiseksi mitä muilla aloilla ei tapahdu).

Ilmeisesti kaipaat huomiota etsimällä epäkohtia ja epäonnistumisia yhteiskunnasta. Onneksi olkoon olet siinä onnistunut.

Kirjoituksesi sopii tämän kuralehden uutisvirtaan täydellisesti.

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Parikymppinen espoolaispoika pääsi tuuraamaan taksia. Kysyttyäni muutaman päivän päästä ensikokemuksia hän sanoi epäröineensa Matinkylän tolpalta kyytiin nousseelle naiselle, josko hän löytää Helsingin Etelärantaan. Kyydittävä lupasi auttaa. Hyvin löytyi.

Mikael Kaasinen

Pasi Sillanpää. Kai ymmärrät että kun taksialan palkkataso on nykyisin surkea, asiallisia ja motivoituneita kuljettajia ei enää löydy. Suurin osa on vaihtanut alaa, ja tilalle on tullut niitä jotka eivät osaa, joita ei kiinnosta ja joiden edesottamuksista saamme lukea sensaationhakuisia juttuja. Samoin alalle ovat jääneet ne jotka eivät muille aloille työllisty. Lisänä vielä palkkatuella työllistetyt maahanmuuttajat, joiden osaaminen on olematonta.
On olemassa vanha sanonta: "pay peanuts, get monkeys", ja tämä pitää paikkansa myös taksialalla. Tämä on seurausta paitsi yleisestä taloudellisesta tilanteesta, myös siitä että jokunen vuosi sitten alaa liberalisoitiin sallimalla ajaminen käytännössä 24/7. Tämä loi kroonisen ylitarjonnan takseista, varsinkin Helsingissä ja seuraukset voi jokainen huomata kun katsoo taksiasemia, joilla seisoo esim Helsingissä satoja autoja joutilaina. Yhtälö missä taksat eivät nouse, kyytimäärät vähenevät, maksimitaksa ei salli hinnan nostamista, ja jokainen taksiyrittäjä pyrkii ajattamaan autoaan koko ajan ei vain toimi.
Alan vapautuksen puolesta puhujat uskottelevat itselleen että liberalisoinnilla asiat korjaantuvat, asia on juurikin päinvastoin. Tarjonta tulee entisestään lisääntymään, ja kyytimäärät per auto sitä myöten edelleen vähenemään.
Ainoa keino selvitä on silloin koittaa saada maksimaalinen tuotto yksittäisistä kyydeistä, vapaan hinnanmuodostuksen oloissa se kun on mahdollista.
Seurauksena tilanne jota mm Ruotsissa, Virossa, Tšekeissä ja muualla yritetään korjata lisäämällä sääntelyä.
Ratkaisu olisi periaatteessa yksinkertainen, mutta se edellyttäisi taksien määrän pudottamista, ajovuorolistojen uudelleen käyttöön ottamista ja taksan korotus. Kaikki poliittisesti mahdottomia ajatuksia valitettavasti.
Joten, saanemme totutella yhä heikkenevään taksipalveluun tulevaisuudessa, arvostettu suomalainen taksi on tätä menoa kohta muisto vain.

Käyttäjän PasiSillanp kuva
Pasi Sillanpää

Mikael

Olen juu tietoinen tuosta rekrytointiongelmasta. Tälläkin hetkellä taitaa olla aika paljon kuljettajan paikkoja vapaana ainakin Helsingissä.

Olen huomannut, että mukana on edelleen paljon niitä, joilla on ammattiylpeys, mutta siinä vaiheessa kun samalta taksitolpalta ottaa auton samaan kotiosoitteeseen samana kellolyömämä yöllä ja autot menevät viittä eri reittiä, tulee kysymys, että kenen pitäisi osata perille?

Ja oleellisin pointtini ei ollut arvostella yksinomaan taksinkuljettajia. Samaa vähään tyytymistä löytyy vähän kaikkialta. Myös niistä ammateista, joissa palvelu ei ole työn ydintehtävä.

Pekka Pylkkönen

Mitäs jos laskisi reilusti hintoja? Esimerkiksi Ryanairin tuotua Suomeen edullisemmat lentohinnat, heidän matkustajistaan peräti 60% oli uusia matkustajia jotka eivät olisi lentäneet lainkaan ilman Ryanairia. Vain 40% oli muilta yhtiöiltä siirtyneitä matkustajia.

Jos taksilla matkustaminen olisi halpaa kuin makkara, sitä tulisi käytettyä kaikkiin matkoihin. Samalla taksin kulurakenne muuttuisi täysin kun kiinteät kulut jakautuisivat aivan toisenlaisille kilometrimäärille. Loppuisi se tolpalla istuminen.

Voisi ainakin kokeilla?

Mikael Kaasinen

Pekka, lähdetään nyt siitä että kun ehdotat että taksin pitäisi laskea hintojaan ja olla "halpaa kuin makkara", osaat varmasti tehdä laskelmat millä tämä toteutetaan?
Jollet kykene, heittosi on vain halpaa populismia, sitä samaa mitä taksiyrityksen realiteeteista autuaan tietämätön kansanosa hokee kuin mantraa. Kai ymmärrät että yhtälö missä takseja pitää olla aina saatavilla, taksi ei saa maksaa mitään ja palvelutason pitää olla ainakin kohtuullinen ei voi toimia? Ei toimi missään niin, paitsi jossain Venäjällä missä jokainen autoilija on taksi samalla.
A: Suomessa mikään EI ole halpaa. Miksi taksin pitäisi olla? Bussi on halpa, muuallakin maailmassa köyhät ajaa bussilla, ei taksilla.
B: Suomessa on selkeästi pohjois-Euroopan halvin taksi, ja suhteessa tulo/kustannustasoon myös etelä-Euroopassa taksi on monin paikoin kalliimpi. Virossa maksimitaksa on virolaiselle 2 kertaa kalliimpi kun suhteuttaa tulotasoon. Miksi Suomessa pitäisi olla VIELÄKIN halvempi taksi?

Ryanair on hieman huono vertailukohta, toki ns halpalentoyhtiöiden tulo markkinoille laski hintoja, aiemmin Finnairilla oli
monopoli tiettyjen reittien suhteen, ja toki silloin rahastettiin. Taksilla ei ole mahdollista rahastaa, koska maksimitaksa

Nyt teet laskelman missä osoitat miten taksista tulee halpaa kuin makkara, samalla voit laittaa hakemuksen Nobelin palkinnosta, katsos kukaan ei sitä probleemaa ole ratkaissut, ei varsinkaan länsimaissa missä ihmisen pitäisi kyetä elämään palkallaan. Jos et pysty, ole hiljaa, nolaat vain itsesi...

Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #33

Hintajousto on ihan normaali asia. Taksissa sitä ei ole. Ainakin voidaan olla täysin varmoja siitä että nykyinen järjestelmä ei ole paras mahdollinen. Kyydin arvo ei millään voi olla aina sama.

Ryanairin esimerkki kertoo siitä että kysyntä joustaa suhteessa hintaan. Matkustajien määrän kasvu voi kasvattaa myös taksien liikevaihtoa vaikka kate per ajettu kilometri laskisikin.

Mikael Kaasinen Vastaus kommenttiin #35

Tiedätkö että hintajoustoa on jo nyt? Tosin vain alaspäin.
Haet varmaan isompaa hintajoustoa? Ymmärrät varmaan että se on mahdotonta niin kauan kun maksimitaksa ei mahdollista hintajoustoa ylöspäin?
Nykyistä maksimitaksaa pitäisi nostaa reilusti jotta syntyisi aitoa hintakilpailua.
Lentoliikenteen vertaaminen taksiin ei toimi, lennot varataan hyvissä ajoin ja niitä voi kaikessa rauhassa vertailla.
Taksi otetaan useimmiten heti, eikä ole aikaa vertailla hintoja, palveluntarjoajaa eikä luotettavuutta. Toki maailmalta on tuttua ns basaaritaksi- malli, missä käydään huutokauppaa tolpalla. Itse en toivo moista Suomeen.

Käyttäjän MeriE-RLaine kuva
Meri Laine

Miten ihmeessä se taksimatka halpenisi, jos Fiatit ja Valjakkalat ryntäävät takseihin? Asiakas saa omatoimisesti korjata auton kun se hajoaa jossain Sipoon korvessa? Valjakkala ei jaksa lukea käyttöohjeita, tappaa vaan asiakkaan jos se alkaa valittamaan. Miksei asuntojen vuokrat laske vaikka kuka tahansa saa otta mitä tahansa? Miksei kampaamojen hinnat laskeneet kokonaan vaikka niiden alv muutettiin? Miksi Suomen hintataso ei ole sama kuin Thaimaassa? Miksi täällä ihmiset asuvat talvisin kalliissa vuokra- ja omistusasunnoissa eikä kivoissa aaltopeltimajoissa keskellä kaupunkia? Miten se ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolella?

Käyttäjän VilleSalomki kuva
Ville Salomäki

Miten joku Valjakkala aiheeseen liittyy? Voihan hän nytkin ajaa taksia..

"Miksei asuntojen vuokrat laske vaikka kuka tahansa saa otta mitä tahansa? "
- Miksi laskisi, kun kysyntää piisaa. Asuntotuet takaavat vuokralaisten maksukyvyn ja kitsas asuntokaavoitus kaikkine rakennussääntöineen sen, että tarjonta on rajoitettu. Huomattavaa on, että maahanmuuttajien kautta tätä sirkusta pystytään ylläpitämään myös jatkossa; asuntojen arvo nousee tai vähintäänkin pysyy samalla tasolla ja veronmaksajien kustantamia vuokralaisia riittää.
Jos sinulla olisi sijoitusasunto, niin haluaisitko maksaa osan vuokralaisen kuluista, jolloin vuokra olisikin alhaisempi? Saa toteuttaa.

Miksei kampaamojen hinnat laskeneet kokonaan vaikka niiden alv muutettiin?
- Kysynnän ja tarjonnan laki. Jos edelleen menee kaupaksi vanhalla hinnalla, niin miksipä sitä muuttaa. Sinä haluat maksaa vähemmän kampaajasta ja kampaaja haluaa sinun maksavan enemmän siitä palvelusta. (Jotta saa itselleen enemmän)

"Miksi Suomen hintataso ei ole sama kuin Thaimaassa?"
- Monitahoinen kysymys, jonka taustalla on useita syitä:

1) Suomen julkinen sektori on valtava; siihen käytettiin vuonna 2014 58,7% BKT:sta. (fi.wikipedia.org/wiki/Julkinen_sektori).
Julkisen sektorin työntekijöitä on noin 500 000 (valtio+kunnat), luokkaa 23% työntekijöistä. Lähemmässä vertailumaassa Saksassa, luku on lähempänä 10%:a.

Tuolta voi katsoa tiivistelmän:
https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Tilastot/Julkis...

Suomessa julkisen sektorin työntekijöiden lukumäärästä ei äkkiseltään löydy suoria lukemia, mutta varmaan tuo JHL:n laskema 510000 on aika lähellä:
http://www.jhl.fi/portal/fi/jhl-tieto/uutisarkisto...

Suomessa työntekijöitä: n. 2,7 miljoonaa.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by...

Julkisen sektorin työntekijät Saksassa 2014: 5,8 miljoonaa.
https://www.destatis.de/DE/ZahlenFakten/Gesellscha...

Työntekijöitä Saksassa on yhteensä n. 44 miljoonaa.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by...

Joku tämän kaiken maksaa, sinäkin. Ja lienee selvää, että tuossa 510000:ssä työntekijässä on pari muutakin tekijää kuin vain sairaanhoitajat, lääkärit ja rivipoliisit. Siis ylimääräisiä byrokraatteja.

En tiedä Thaimaan julkisen puolen työntekijämääristä enkä aio niitä tähän selvittää.

2) Kolmannen maailman maissa, kuten Thaimaassa, on useimmiten heikko tai olematon työttömyysturva. Se on vain jokaisesta itsestä kiinni, että miten hyvin pysyy leivän syrjässä.
Ei siellä ole mitään taika-automaatteja, että voi vetää päiväkännit 25-veenä terveenä sairaseläkeläisenä. Ja vieläpä samalla vastustaa anarkistisesti "sortovaltaa".
Senkin maksaa kaikki muut.

3) Kolmansissa maissa ovat lähes kaikki töissä, halustaan riippumatta. Syynä tai seurauksena on se, että ihmiset myös tottuvat huomattavasti alempaan elintasoon, "riisikupilla päivässä". Ihminenhän pystyy elämään yllättävän pienellä.

Joka tapauksessa tulotasot ovat pienet, tosin mm.turisteilta voi koittaa hamuta ylimääräisiä tuloja. Syy miksi valtaosalla populaatiosta on pienet tulot, on taas aivan oma haaransa.

Ja tuohon kolmansien maiden tulotasoon liittyen haluan sanoa, että länsimaisten firmojen tekemät investoinnit ja tuotannonsiirrot sinne sekä kolmansista maista ostettujen tuotteiden arvo pitäisi laskea suoraan kehitysavuksi. Koska sitähän se on. Pääomat maailmalla ovat epätasaisesti jakautuneet ja markkinat niitä ovat korjanneet jo muutaman vuosikymmenen.
Siinä missä suomalainen firma sulkee ovensa ja irtisanoo 100 työntekijää, saa 1000 kiinalaista työpaikan. Jos tämä ei ole kehitysapua, niin mikä sitten on?
Valtiollinen kehitysapu? Höps.

Jos ihan rahassa ja elintasoissa laskettaisiin, niin valtiollista kehitysapua ei olisi alkuunkaan.
Mutta, systeemi onkin olemassa pitkälti vallankäyttöä varten; ripottelemalla rahaa sinne tänne pitkin maailmaa voi poliitikko myös työllistää omia tuttujaan.
Plus että poliitikkopiireissä kehitysapu on "must"-juttu ja ilman sitä ei saa töyhtöä ja kujerrusta kansainvälisillä illallisilla.

"Miksi täällä ihmiset asuvat talvisin kalliissa vuokra- ja omistusasunnoissa eikä kivoissa aaltopeltimajoissa keskellä kaupunkia? "
- Vähintään sen takia, että se on kiellettyä tai kielletään. Toimeenpanovalta eli poliisi valvoo asiaa. Asuntojen arvohan laskisi, jos jonkinlaiset varteenotettavat hökkelikylät sallittaisiin.

"Miten se ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolella?"
- Koska näet vain ruohon, et ruohonleikkaajaa, multaa tai muutakaan, joka asiaan liittyy.

Käyttäjän MeriE-RLaine kuva
Meri Laine

Miten ihmeessä se taksimatka halpenisi, jos Fiatit ja Valjakkalat ryntäävät takseihin? Asiakas saa omatoimisesti korjata auton kun se hajoaa jossain Sipoon korvessa? Valjakkala ei jaksa lukea käyttöohjeita, tappaa vaan asiakkaan jos se alkaa valittamaan. Miksei asuntojen vuokrat laske vaikka kuka tahansa saa otta mitä tahansa? Miksei kampaamojen hinnat laskeneet kokonaan vaikka niiden alv muutettiin? Miksi Suomen hintataso ei ole sama kuin Thaimaassa? Miksi täällä ihmiset asuvat talvisin kalliissa vuokra- ja omistusasunnoissa eikä kivoissa aaltopeltimajoissa keskellä kaupunkia? Miten se ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolella?

Käyttäjän rutanen1965 kuva
Jari Rutanen

Yleisesti ottaen palvelu on kyllä parantunut. Erityisesti nuorilta saa monesti reipasta palvelua. Ruotsalaisilta ja amerikkalaisilta meillä on toki vielä paljon opittavaa.

Jenkit lienevät palvelun osalta ehdotonta huippua; Kerrankin kurvatessamme vanhalla Volvolla rengasliikkeen pihaan, liikkeen ovi avautui ja nuorimies singahti kyselemään palveluntarvettamme.

Oma asenne palvelutilanteessa on myös tärkeää. Tässä meillä jokaisella on petrattavaa.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Ei tuon esimerkin valossa voi sanoa, että jenkit olisivat ehdotonta huippua vain siksi, että ajaessasi korjaamolle sinulta tullaan kysymään palveluntarvetta. Sellainenhan on aivan normaalia. Olen ehkä viettänyt liian kauan aikaa ulkomailla elämästäni, että olisin osannut moiseen kiinnittää huomiota. Suomessa sitten varmaan ei tultaisi kysymään palveluntarvetta?

Käyttäjän rutanen1965 kuva
Jari Rutanen

Harvoin tullaan pihalle asti kyselemään. Näin on minulle käynyt vain Ruotsissa ja Jenkeissä.

Enivei, suuntamme on kyllä oikea. Oman asenteen hiomista vain lisää puolin ja toisin.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #41

Kun Shanghaissa vie auton pesuun, niin yksi pikku kiinalainen ajaa sen pesulinjalle ja pesuohjelman loputtua sieltä pois, jonka jälkeen kolme muuta pikkukiinalaista hyökkää auton kimppuun puunaten sen vielä käsin sisältä ja ulkoa antiseptisen kiiltäväksi. Koko toimitukseen menee pesupaikalle saapumisesta alkaen noin kymmenen minuuttia ja hinta on yleensä kolmen euron luokkaa.

Kerran minulta puhkesi rengas sunnuntai-iltapäivänä kaupunkiliikenteessä. Katsettani terästäen havaitsin parin korttelin päässä verstaan tapaisen ja ajoin vanteella sinne. Se oli kuin olikin autokorjaamo, josta riensi luokseni kaksi nuorukaista heti havaiten ongelmani. Rengas paikattiin viidessä minuutissa ja maksoin siitä noin euron. Pääsin sitten jatkamaan matkaani. Tämä siis sattumalta sunnuntai-iltapäivänä. Onnistuisikohan Helsingissä?

Käyttäjän rutanen1965 kuva
Jari Rutanen Vastaus kommenttiin #42

Tuo oli kyllä ultimate-palvelua!

Tänä keväänä Oulussa kyllä renkaat vaihtuivat sutkisti; Nuorheko nainen ei jäänyt tiskin taakse nötköttämään, vaan hyppäsi suoraan autooni ja ajoi halliin ja vaihdon jälkeen ulos. Ja kaikki tämä reippaalla mielellä ja asenteella.

Palvelussa taitaa olla niin, että se pikku ekstra tuo hyvän mielen ja palvelukokemuksen.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Joo no tämähän nyt ei mitään ihmeellistä ole, siellä ratin ja penkin välissä on ihminen, siellä kaupan kassalla on ihminen, eli kusipäitä riittää jokaiseen ammattiin varmasti alasta riippumatta, ei tämä sen kummallisempi asia ole.

Turha on sitten sitä vakiolausetta heittää, että sitten ei sovi palveluammattiin, no aika paljon on täällä Suomessa ihmisiä töissä paikoissa, joihin ei itse tunne sopivansa.

Niin ja kun hallituksen toimet etenevät, niin entistä enemmän on kohta ihimisiä väärillä aloilla töissä.

Eli ihmisestä kaikki on kiinni, toiset on kivoja ja toiset on kusipäitä, oli sitten työtehtävä mikä tahansa, ei vaadi ihmeellisiä yleistyksiä.

Timo Valkama

Eikö juurikin näiden vuoksi ole tämä laaduntarkkailu tehty ja kehitetään edelleen. Olen ajanut taksia n. 2.5 miljoonaa kilometriä ja muita autoja työn vuoksi luokkaä 2 miljoonaa. Missään en ole nähnyt takseilta "kusipää"-toimintaa paitsi mitä nyt noi aurinkoa saaneet urheilee. Milloin missäkin.

Tv. Timo Valkama

Käyttäjän HenriMantysaari kuva
Henri Mäntysaari

Jösses, tämän kirjoituksen kommentteihinhan on iskenyt varsinainen pirssari-invaasio.

Kokeilkaapa itse: ottakaa satunnaisen, profiilikuvattoman ja hyökkäävästi kirjoittavan kommentoijan nimi, laittakaa se ja perään sana taksi Googleen niin voila - saatte tuntea itsenne oikein Sherlockiksi kuten minäkin sain äsken. :)

Onkohan Taksiliitolla jonkin sortin masin... anteeksi somekampanja käynnissä kun näin aktiivisesti elinkeinonharjoittajat kommentoivat. Vähän vähemmän hyökkäävä sävy ehkä antaisi paremman mielikuvan joka tapauksessa.

Käyttäjän MeriE-RLaine kuva
Meri Laine

Niin Henry, kyllä minäkin varmaan mieluummin ' toteuttaisin itseäni, leikkisin turhautuessani vaikka salapoliisia' sossutuilla kuin ajaisin taksia, mutta kun minulla on ollut ajokortti jo vuodesta -79 ja on luoja suonut kaksi kättä, jalat ja pään sekä terveyden. Miks olisin lähihoitajana raskaassa työssä pienellä palkalla kun voin ajaa taksia? Lähihoitajien töitten vapauttamista kukaan ei edes harkitse. Mistäköhän syystä? Olen ajanut jo 12 vuotta ja siinä ajassa ehtii tippumaan muilta aloilta pois, taksilla ei nytkään pärjää tekemällä 6-tuntisia työpäiviä. Sulta on tainnut mennä kokonaan ohi Suomen (kohta varmaan x- Suomen) hallituksen kaavailemat ' vapauttamiset' , missä muutama pikkujoulujen taksijonoihin kyllästynyt ministeri haluaa romuttaa koko alan siten, että ainoastaan isot taksifirmat pärjäävät. Pärjäämisellä tarkoitan sitä, että saa toimeentulon: vuokranmaksu, sairauskulut, lomat, ruoka, vaatteet jne. Työssäkäyvä ei ehdi tonkia roskiksia eikä ainakaan taksityötä tekevä, hyvä jos jaksaa pienessä lähikaupassa juosta. Onneksi on sen verran itsesuojeluvaistoa, ett ymmärtää syödä muutakin kuin kupin riisiä päivässä. Isojen firmojen omistajat eivät tietenkään edelleenkään pysty henkilökohtaisesti ajamaan omia taksejaan vaan laittavat töihin mamuja ja muita pientä lisäansiota hamuilevia, koska heidän on pakko alentaa hintojaan kilpailun kiristyessä myös keskenään. Ja paras tapa alentaa hintoja on laskea liksoja, kyllä niitä kuskeja on jonoksi asti. Tai ehkä he ajavat sitten mieluummin Uberiä? Liksa on Uberillä parempi kuin Kovasella, koska niitä ns. lakisääteisiä maksuja ministereiden palkkojen pyörittämiseen ei tarvitse maksaa, sitä ei kukaan kontroloi. Jos muutama jää kiinni, niin mitäs olivat niin varomattomia? Suomessa on asumiskustannukset Euroopan huippua, mamut saavat rikkoa rajusti nykyistä työaikalakia mikäli aikovat maksaa omista liksoistaan vuokrat, kouluttaa runsaanpuoleiset jälkikasvunsa jna. Kai heidänkin vaimot ovat sitten mieluummin yksinhuoltajia niin saavat koko sossutuet itselleen. Kyllä Henry, on vielä paljon matkaa salapoliisiksi, jos Sinusta tulisi ensin vaikka uber salapoliisi. Entisellä suomella: valesalapoliisi.

Käyttäjän HenriMantysaari kuva
Henri Mäntysaari

Mitä minä sanoinkaan siitä hyökkäävyydestä? Tällaiset semivittuilevat, päällekäyvät kirjoitukset ammatinharjoittajilta eivät todellakaan nosta taksialan julkisuuskuvaa paremmaksi tai kerää goodwillia tavisten (palvelun käyttjien!!) parissa. Päinvastoin, fiksukin taantuu oikein toivomaan, että pirssi lohmiintuisi. Aivan turha meille taksipalvelun käyttäjille on kiukutella, kohteen pitää olla vallankäyttäjä.

Itse asiaan: en ole ajatellutkaan, että taksialalla olisi potentiaalia tällaisiin jäsentenvälisiin, joissa yhden auton yrittäjä on hanakasti ison taksifirman (ilmeisesti monen auton yrittäjän, kai näitäkin koko ajan on) kimpussa. Olen kuvitellut, että vapautustoimet ovat jotain, mitä koko taksiala vastustaa.

Mitenkä sitten vaikka taksiliitto on läänitetty? Ajetaanko siellä pienen vai ison firman asiaa? Vai onko nämä jotenkin sovitettavissa yhteen? Jos oikein ymmärsin kirjoituksesi, niin nykyinen sääntely palvelee enemmän pientekijää kuin monien autojen ajattajaa. Näin luulisi taksiliiton olevan sitten enemmän pientekijöiden puolella kantoineen.

Sitten tuo loppu mamujuttuineen ja henkilöönkäymisineen - mitä ihmettä?

Käyttäjän MeriE-RLaine kuva
Meri Laine Vastaus kommenttiin #53

Taksiliitto palvelee sekä isoja että pieniä yrittäjiä. Mutta jos taksit 'vapautetaan', vain isot tulevat jatkossa pärjäämään, tai niille se on huomattavasti helpompaa. Siinä ei minusta ole mitään outoa eikä Taksiliitto sitten voi asialle enää paljon mitään. . Huvittavaa vain, että toisaalta toivotaan, että Suomessa pienyrittäjät ja miksei keskisuuretkin, säilyisivät eikä kaikki valuisi kasvottomille isoille firmoille, mutta sitten toimitaan päinvastoin ihan valtiovallan taholta.

Mikael Kaasinen

Henri, olet varmaan huomannut että taksiala on ollut lähes päivittäin esillä mediassa viime aikoina? Iskuja satelee oikealta ja vasemmalta, lokaa lentää niskaan ja koko ala on leimattu milloin miksikin. On aika luonnollista että ala on herännyt puolustautumaan, varsinkin kun argumentaatio on pääsääntöisesti täysin luokatonta. Oman elämänsä taksiasiantuntijat katsovat tietävänsä miten asiat pitäisi järjestää, miten taksat saadaan pudotettua murto-osaan nykyisestä ja miten taksi-isännät ovat ökymersuilla ajavia kroisoksia. Eli edes perusasiat eivät ole hallussa. En tässä tarkoita tämän blogin kirjoittajaa, enkä kommentoijia, mutta noin yleisesti.
Ja kyllä, Taksiliitto ei kykene millään oikomaan vääriä käsityksiä sitä mukaa kun niitä nykytahdilla esiintyy, joten yksittäiset taksarit osallistuvat, ihan riippumatta liitosta.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Täällähän on hauskaa sananvääntöä.

Käyttäjän AriThti kuva
Ari Tähti

Kyllä, tässä on suomen kuva : yleistäminen.

Minulla on täysin päinvastainen kuva syntynyt taksikuskeista viimeaikoina, pehva kyllä nousee penkistä ja ovi avataan. Erinomainen ammattikunta.

Tämä mielipide perustuu useampaan kuin yhteen kuljettajaan.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Mielestäni on sattumaa, että blogisti tuli ottaneeksi sanomansa havainnollistamiseksi juuri yhden taksikuskia koskeneen tapauksen. Tämän blogimerkinnän viesti ei selvästikään ole mollata taksikuskeja yleisesti.

Käyttäjän PasiSillanp kuva
Pasi Sillanpää

Niin... Kuten Jukka sanoo, niin ei todellakaan ole tarkoitus mollata takseja erityisesti.

Muistutan että olen itse entinen taksinkuljettaja ja tiedän työn raskauden ja välillä vaikeat asiakkaatkin. Minua on lyöty nyrkillä arvaamattomasti kesken ajon, yritetty ryöstää, jätetty maksamatta kyydistä jne. jne.

Mutta silloin kun ajoin, enkä nyt pistä tähän gloriaa, nousin pääasiassa aina avaamaan oven ulkopuolelta asiakkaalle. Ja se tehtiin jopa laitatien kulkijoille. Ymmärrän että Helsingissä on liikennettä välillä niin paljon, että moinen on hankalaa.

Haluan kiinnittää huomiota siihen, että minkä tahansa ammatin arvostus on yleensä parempi, kun työntekijät itse tekevät työnsä hyvin. Jos he ylittävät odotukset, aina parempi.

Olisin voinut ottaa esimerkiksi vaikkapa rakennusalan. Kun muutin aikanaan uuteen asuntoon, oli tarkastuslistassa 19 rakennusvirhettä alkaen vinoon asennetuista listoista vessassa ja olohuoneen eri korkeudelle asennetuista ikkunoista.

Pekka Pylkkönen

Minulla ei ole ainakaan kymmeneen vuoteen taksikuski tullut avaamaan ovea tai nostamaan tavaroita takakonttiin. Ei edes silloin kun lähdimme tuoreen vaimon kanssa häistäni kohti hotellia tai kun tulin sairaalasta kyynärsauvoilla. Tätä on ruvennut pitämään niin normaalina ettei siitä osaa oikein olla edes pahoillaan. Ja mitä asialle voi edes tehdä? Jos soitat taksikeskukseen että lähettäkääpä paremmin palveleva kuski niin eivät varmasti lähetä.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Tänä aamuna kuulin juuri radiosta, että Suomessa on huutava pula taksikuskeista ja että tuhatkunta voitaisiin pestata saman tien.

Mikael Kaasinen Vastaus kommenttiin #47

Varmasti näin. Mutta kun sitä keikkaa ei ole sen enempää niin ne 1000 uutta kuskia istuisivat päivystämässä parin euron tuntipalkalla. Jo nyt on liikaa kuljettajia, 30% vähemmän riittäisi takaamaan säällisen ansiotason.
Eli työpaikkoja on, muttei kukaan niihin hae em syystä.

Mikael Kaasinen
Käyttäjän dottore48 kuva
Kari Ellimäki

Saman tapainen esimerkki on kahvilakulttuuri tai pikemminkin sen puute Suomessa.

Ensin jonotat hihnalla sitä X euron hintaista kahvikuppia, etsit jostain ankean liinattoman pöydän ja juotuasi viet tarjottimen kuuliaisesti telineeseen. Tästä puuttuu enää se, että pois lähtiessä joutuisit vielä pesaisemaan kupposesi.

Mistä j...ste Suomessa joutuu maksamaan?

Ei ainakaan palvelusta.

Käyttäjän MeriE-RLaine kuva
Meri Laine

ai mistä joudut maksamaan: elintasosta. Kahvikupista menee ensin alv, eiks oo 24%? Sitten kun se on vähennetty niin sitten siitä menee palkkakulut: 60%. Lisäksi menee vuokra, materiaali ja lämmistyskulut. Ihan samoin kuin takseissakin, 15€ kyydistä saattaa jäädä jopa euro yrittäjälle. Että kyllä me aika ambomaassa eletään, mutta kuten on todettu, meillä on asumistuet, sairaalat, sossupossut, kadut ja tietkin vielä toistaiseksi jne, joita ei ambomaassa ole. Ja kun pää reistailee, pääsemme dementoituneina juomaan kahvia ja ajelemaan ns. Kela taksilla vanhainkotiin. Taksit ovat osa yhteiskuntaa, eivät mitään sooloilijoita.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset