PasiSillanpää

Korvataan virkamiestyö robotilla

Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen kertoo keskiviikon Suomenmaa -lehden haastattelussa, että valtio harkitsee siirtymistä kokonaan sähköiseen virkapostiin. Minulla on vähän pidemmälle viety ehdotus, korvataan samalla kaikki etuuskäisttelyssä olevat viranhaltijat roboteilla. 

Ne olisivat ihmistä inhimillisempi ratkaisu

Teknisesti tämä olisi melko pian mahdollista. 

Jos ehdotus kuulostaa jonkun korvissa vitsiltä, niin se ei ole minun tarkoitukseni. Teknisesti ehdotukseni vaatii käytännössä nykyisten eri viranomaisten hallussa olevien tietokantojen yhdistämistä, tietotekniikan avustamaa analytiikkaa ja nykyaikaisia esm. chat pohjaisia yhteydenpitokanavia.

Miten tämä siis toimisi?

Tällä hetkellä meistä on tietoa useissa eri tietokannoissa. On sosiaali- ja terveydenhuollon useampikin tietokanta, työvoimaviranomaisten tiedot, Kelan tiedot, verottajan rekisteri, yrittäjien tiedot Patentti- ja Rekisterihallituksessa (PRH), pankkitiedot eri pankeissa, vakuutustiedot vakuutusyhtiöissä ja työttömyyskassoissa, jne.

Nykyisessä mallissa vaikkapa työttömäksi joutuva yrittäjä joutuu ensin lopettamaan yrityksen ja hänen pitää muistaa ilmoittaa siitä sekä PRH:lle (yrityksen lopettamisilmoitus ja verottajalle ilmoitettavat asiat) sekä muistaa lopettaa yrittäjäeläke. Jos yrittäjä joutuu työttömäksi tai vajaatyöllistetyksi, niin hän joutuu lopettamisen jälkeen ilmoittautumaan sekä Työvoimatoimistoon että Kelaan tai työttömyyskassaan. Jos hänen tulonsa laskevat merkittävästi, hän joutuu vielä hakemaan vaikkapa asumistukea Kelasta, vaikka muuten olisi työttömyyskassan jäsen. 

Kun nämä kaikki kolme tekevät työtään, ne tarkistavat jonkin verran tietojaan toisiltaan, mutta eivät työttömäksi joutuneelta yhtään enempää kuin sen, mitä työttömäksi ilmoittautunut on sattunut ilmoittamaan. Sitten muutaman viikon kuluttua tulee päätös, jossa todetaan vaikkapa se, että yrittäjä on unohtanut lopettaa yrittäjäeläkkeen, jonka perusteella vajaatyöllistetty entinen yrittäjä tulkitaankin edelleen yrittäjäksi eikä saakaan työttömyyskorvausta. Jos tämä työtön yrittäjä sitten haluaa korjata tilanteen, hän joutuu aloittamaan kaiken uudelleen. Aikaa kuluu ja rahaa ei tule mistään.

(Ymmärrän jos jollakin menee tässä kohdassa jo pää sekaisin).

Miten robotti sitten hoitaisi tämän paremmin?

Robottien maailmassa, sillä hetkellä kun työtön jättäisi hakemukset etuuksista, robotti kykenisi salamannopeasti tarkastamaan ristiriitaisuudet. Se huomaisi, että työtön on kyllä työtön, mutta on vain huolimattomuuttaan tai tietämättömyyttään jättänyt tekemättä jonkin vaiheen. Robotti lähettäisi heti viestin, että tämä juttu on muuten menossa eteenpäin, mutta teepä vielä tuo yksi juttu. Tuo pyyntö voisi tulla jopa minuuteissa. Työtön, jolla on varmaan muutenkin mieli hieman alhaalla, saisi heti vietyä asiaansa eteenpäin. Jos robotilla menisi sormi suuhun, sen voisi ohittaa netin chat toiminnolla, jonka jälkeen toisessa päässä olisi virkamies tekemässä jotakin muuta kuin rutiinia. Virkamiehen työ olisi itse asiassa paljon mielekkäämpää, koska hän pääsisi kaiken asiakasta koskevan tiedon lähteille ja voisi hakea aidosti toimivimman kokonaisratkaisun.

Mikä tämän todellinen hyöty sitten olisi?

Ensinnäkin asiat voitaisiin käsitellä nopeasti ja ihmisten murehtiminen jäisi vähemmälle. Toisekseen ne edut, mitkä kenellekin kuuluisivat, eivät jäisi käyttämättä. Kolmanneksi, virkamiesten työ muuttuisi enemmän asiantuntijatyöksi, jossa he auttavat kansalaisia.

Taitaisi virkamiesten ja kansalaisten suhdekin kehittyä hyvään suuntaan.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Juhani Nurminen

En tiedä, etkö tiedä, mutta kyllä nuo rodotit käytännössä hoitavat pitkälti jo mm. Kelan peruspäivärahan maksamisen. Täytät vaan hakemuksen netissä ja saat päätöksen maksettavasta määrästä ja maksupäivästä parissa sekunnissa.

Käyttäjän PasiSillanp kuva
Pasi Sillanpää

Jep. Järjestelmä toimii kun sinne on saanut kaikki tiedot kuntoon. Mutta vaikkapa yrittäjän siirtyessä kevytyrittäjäksi, systeemi kohtaa haasteita.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Roboteilla puuttuu se yksi olennainen asia, järki ja joustavuus.

Byrokratiaa tässä pitäisi keventää, ei lisätä enempää paperitöitä. Ei Suomen pidä päätyä Linnunradan käsikirja liftareille Vogoneiksi.

»Jos haluat saada kyydin vogoneilta unohda koko juttu. He ovat yksi Linnunradan epämiellyttävimmistä roduista - eivät suoranaisesti ilkeitä, mutta äreitä, pikkutarkkoja, tunkeilevia ja paatuneita. He eivät tekisi elettäkään pelastaakseen isoäitinsä traalilaisen sontiaismolottajapedon kynsistä ennen, kuin ovat saaneet asianmukaiset allekirjoitetut määräykset kolmena kappaleena, jotka on lähetetty hyväksyttäväksi, palautettu, lähetetty tarkastettavaksi, lausuntokierrokselle, hukattu, löydetty, alistettu kansanäänestykseen ja kompostoitu lopuksi kolmen kuukauden ajan ja käytetty uusiovessapaperin valmistukseen.

Sitä paitsi maksuhäiriöisenä ei saa pankkitunnuksia, kun useampi palvelu siirtyy vahvaan tunnistautumiseen yms. Kimmo Tiilikainen teki ehdotuksen kirjallisena eduskunnalle ja se asia jäi kesken ja mitään tietoja ei tästä asiasta löydy:

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Lakialoite/Docum...

Olen löytänyt aikaisemmin hirveällä vaivalla lakialoitteen 88/2014 etenemisestä ja se jäi kesken maaliskuussa 2015. Mitään tietoja ei siitä löydy.

Jo nyt eduskunnan sivut toimivat äärimmäisen hitaasti, että mitä jos ongelmat kohtaisivat kotisivuja samalla tavalla?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset