PasiSillanpää

Lex Uber ja räätälöidyt lait

Hallituksen hyväksymä liikennekaari esitys ei tyydyttänyt Uberin Suomen maajohtaja Joel Järvistä (YLE 20.9.2016 klo 21:15). Uber ilmoittaa tekevänsä edelleen töitä sen eteen, että lakia muutetaan vielä suopeammaksi heidän palvelulleen.

Noin kymmenen vuotta sitten kohistiin Lex Nokiasta, jonka tarkoituksena oli antaa yrityksille suuremmat valtuudet valvoa työntekijöittensä tietoliikennettä. Laki sai nimensä siitä, että yleisesti sen katsottiin olevan Nokian tarpeisiin räätälöity. Laki astui voimaan vihdoinkin 2009, mutta se osoittautui huonosti toimivaksi tai tarpeettomaksi ja se kumottiinkin tietoyhteistkuntakaaren yhteydessä 2015.

Niin Uberin kuin Nokiankin tapaukset osoittavat, että suurilla yrityksillä on intressit lobata itselleen suotuisaa lainsäädäntöä. Itse asiassa se on monelle suomalaisyritykselle aivan normaalia päivittäistä toimintaa, jota tehdään esimerkiksi EU tasolla kansainvälisten yhteistyöverkostojen kautta. Toimialan keskeisimmät yritykset luovat yhdessä linjauksia, joita ne vievät päätöksentekijöille. Uudempaa on se, että globaalissa toiminnassa on yhä enemmän yrityksiä, joilla on jo yksinään riittävästi valtaa puristaa valtiollisia toimijoita.

McKinsey julkisti muutamia vuosia sitten visionsa, jonka yhtenä osana oli se, että globaaleista suuryrityksistä tulee entistä suurempia. Osasta niistä tulee niin suuria, että ne pystyvät heiluttamaan pieniä kansantalouksia omilla päätöksillään. Sen vuoksi erityisesti pienen maan on vaikea tasapainoilla yrityksen tyytyväisenä pitämisen ja demokraattisen päätöksenteon välillä.

Nyt on hatunnonston aihe hallitukselle

Anne Bernerin valmistelema ja hallituksen hyväksymä liikennekaari ansaitsee hatunnoston demokratialle. Julkisuudessa liikkuneiden tietojen mukaan sankariksi voidaan asettaa myös perussuomalaisia. Minun blogejani lukeneet ovat varmaan huomanneet, että olen ollut hyvin kriittinen hallituksen toimintaa kohtaan, mutta tässä tapauksessa olen valmis nostamaan olematonta hattuani. Ministeri Berner teki rohkean esityksen, jonka hallituskumppani haastoi. Lopputuloksena on eteenpäin menoa, mutta samalla vältettiin, että lakia määritellään yksittäisen toimijan mukaan. 

Uberia on lobattu niin voimallisesti, että kokonaiskuva on hämärtynyt. Uberin tavoitteena on selvästikin saada aikaiseksi juuri omalle liiketoimintamallille räätälöity laki. Siinä kohussa jää kokonaan huomioimatta, että Uber ei ole alan ainoa toimija. Taxify, taksien Valopilkku sovellus, Lyft ja jossakin määrin alkujaan Suomessa syntynyt Cabforce ovat myös samalla kentällä. Edellä mainitut eivät ole pitäneet niin suurta ääntä, koska eivät ole kokeneet Suomen lainsäädäntöä yhtä vaikeaksi kuin Uber.

Uber on esiintynyt Robin Hoodina ja se on saanut myös varsin paljon julkisuudessa näkyvässä asemassa olevia puolestapuhujia. Uberin Robin Hood imago tulee nyt todelliseen testiin. Liikennekaari, joka ajettiin nopeasti läpi Uberin ja bussipuolella Onnibussin tuoman paineen vuoksi, on nyt kädenojennus heille. Mikäli Uber ei ole valmis tulemaan lainkaan vastaan kuljettajien lupavaatimusten osalta, herää kysymys, haluavatko he täysin oman lain?

Lex Nokia osoittaa, että yritykselle räätälöity laki ei välttämättä ole viisainta lainsäädäntöpolitiikkaa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Tarvitaan ehkä uberisaation Linus Torvalds. Parhaimmillaan uber-talous on valtavan demokratisoivaa; jokainen jolla on asunto, auto, mökki, moottorisaha tai ylipäätään mitä tahansa jonka voi jakaa toisen kanssa, voi tehdä bisnestä vaikka asema perinteisillä työmarkkinoilla olisi kuinka huono. Uber vain yksinkertaisesti nappaa kohtuuttoman ison siivun tästä uudesta taloudesta. Itse alusta voisi olla hyvinvointiyhteiskunnan infraa eikä globaali jättifirma.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Uberin liiketoimintamalli on rinnastettavissa siihen, että kuka tahansa voisi perustaa aseliikkeen, jossa aseita myytäisiin kenelle tahansa.

Aseiden vähittäiskauppa on vahvasti säädeltyä toimintaa ja tälle säätelylle on omat ymmärrettävät syynsä.

Miksi ihmiset eivät sitten ymmärrä että taksitoiminnan säätelylle on myös omat syynsä?

Tarvitseeko taksialan säätelyn olla niin tiukkaa, kuin se on, on eri kysymys. Liikennekaari loiventaa kynnystä aloittaa ura taksiautoilijana, mutta ei vie yrittämiseltä edellytyksiä.

Emme kaipaa Tukholman kaltaista taksikaaosta, jossa kaupunkia ja osin jopa kieltä taitamattomat henkilöt ajelevat taksikyytejä loppuun ajetuilla mersuillaan eikä matkustaja edes tiedä, mitä kyyti loppujen lopuksi maksaa.

Näinhän palvelu toimi jo osittain uberillakin ainakin sen aikaa kun iloa kesti. Arkipyhien taksat taisivat yllättää melko monet palvelun käyttäjät.

Käyttäjän jeremiaskangas kuva
Jeremias Kangas

Asekaupan ja henkilöliikenteen rinnastaminen on siis mielestäsi luonnollista? No varmaan on taksikuskeilta normaalia käytöstä, alennutaan ties minkälaiseen paskaretoriikkaan että saadaan kilpailua rajoitettua.

Tällä paskapuheella te taksilobbarit kusette pitkässä juoksussa vain omiin muroihinne.

Käyttäjän jeremiaskangas kuva
Jeremias Kangas

Uber on robin hood, koska ilman sitä suomessakaan ei asian suhteen olisi tapahtunut yhtään mitään. Se on täysin paskapuhetta että suomalaiset taksarit olisivat mitään vastaavaa kehitelleet edes päiväunissaan. Heille maailma on täydellinen silloin kuin asiakas jonottaa tolpalla räntäsateessa 30 minuuttia päästäkseen ylihintaiseen taksiin.

Ainakin tämä keskustelu on saanut itseni menettämään kaiken kunnioituksen taksialaa ja heidän lobbareitaan kohtaan. Asiakas on näköjään taksialan ihmisten maailmassa koira, jota pitää juoksuttaa ja jolta pitää riistää valinnanvapaus käyttää kilpailevia palveluita lainsäädännöltä. Käsittämätöntä takapajuisuutta.

http://jeremiaskangas.puheenvuoro.uusisuomi.fi/223...

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen

Sen verran eskonpuumerkkiä tähän väliin, että minua ptuttaa jo etukäteen kun itseään sivistyneinä pitävät kansanedustajat lukevat erityislexin nimen 'yyber', vaikka minkään valtakunnan tiedon mukaan Uber-sanaa ei pitäisi ääntää niin kuin saksan sana 'über' vaan Uber on'uuber'. Amerikkalaiset sanovat juuber ja svenskit tietysti aina u:n y:ksi, mutta suomessa ja mm. saksassa Uber sanotaan 'uuber'.

Käyttäjän pekkalouhula kuva
Pekka Louhula

Olipa mukavaa lukea vaihteeksi kunnollinen ja asenteeton kirjoitus aiheesta Liikennekaari ja Uber.

Käyttäjän pekkalouhula kuva
Pekka Louhula

Olipa mukavaa lukea vaihteeksi kunnollinen ja asenteeton kirjoitus aiheesta Liikennekaari ja Uber.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset