PasiSillanpää

Työttömät ja varattomat pingispallot

Valtion, työmarkkinajärjestöjen ja viranomaisten huonon yhteistyön seurauksena työttömät ja taloudellisesti heikossa asemassa olevat työllistävät muita paitsi itseään. Lisää työtä löytyy ensisijaisesti opportunistisille yrittäjille ja byrokraateille. Nykysuuntaa voi kohta verrata pingispeliin, jossa pallo lentää pelin edetessä entistä vauhdikkaammin päästä päähän.

Mikäli työllisyystyöryhmä hyväksyy ehdotuksen, työttömän on oltava kolmen kuukauden jaksossa 18 tuntia työssä, jotta säilyttää työttömyysturvansa. Tämä luo jollekin näppärälle mahdollisuuden rakentaa yrityksen liiketoiminnan tuen pienellä palkalla muutaman päivän työjaksoissa työskentelevien varaan. Jos yritys sattuu olemaan rakennusalan yritys, kannattaa myös palkata kouluttamattomia sellaisiin rakennustöihin, jotka oppii helposti. Sillä saadaan muutaman kuukauden kerrallaan töissä olevia työntekijöitä hyvin edullisesti kuudella eurolla tunti. Edellä mainittu malli on periaatteessa toteutettavissa ja varmaan tuon joku ottaa osittain käyttöönkin.

Jos yrittäjä on oikein fiksu, hän rakentaa nopeasti konsernin, joka hoitaa myös työttömien haastatteluita, joista hän voi ohjata jokiskin aikaa töihin joko oman konsernin rakennusalan tytäryhtiöön tai ilmoittaa Kelalle, että tässä on työhaluton tai työkyvytön työtön.

Viranomaisille työttömyysturvaehdotus tuo taas luukulta luukulle liikkeen. Sosiaaliavustusten päättämistä on ehdotettu keskitettäväksi Kelaan. Kela päättää tällä hetkellä esimerkiksi työttömyysturvasta ja kunnat taas sosiaaliavusta niille, jotka ovat jossakin työmarkkinoiden tai viranomaisten luomassa loukussa. Kun Kela päättää evätä jatkossa työttömyysturvan niiltä, jotka eivät mene edellisessä kappaleessa kuvattuun yritykseen, sama työtön ottaa yhteyttä ja hakee sosiaaliturvaa. Suomessa kun ei perustuslain mukaan saa jättää ihmistä täysin oman onnensa nojaan. On mielenkiintoista pohdiskella, onko Kelassa jatkossa eri henkilö päättämässä työttömyyskorvauksista, asumistuesta ja yleisestä sosiaaliturvasta. 

Vaikuttaa siltä, että poliittinen päätöksenteko luo uusia työpaikkoja ja yrittämistä opportunisteille. Niille, jotka osaavat hyödyntää päätöksenteon lyhytnäköisyyden mahdollisimman tehokkaasti. Edellä mainitun vision lisäksi hyvä esimerkki on vaikkapa hätämajoitus. Helsingissä näyttää olevan varsin monta asuntoa tarjolla vuokrattavaksi markkinahintaa korkeammalla hinnalla. Sekin tapahtuu viranomaisten toiminnan seurauksena. Koska kunta ei suoraan ota vapailta markkinoilta asuntoja hätämajoitusta tarvitseville, välissä on vuokrausyritys, joka perii tavallisesta vuokra-asunnosta lisähintaa ja saa sillä luultavasti ihan ok liikevaihdon. 

Tulevaisuuden työ kuulemma hyödyntää digitaalisuutta ja on entistä älykkäämpää.

Jotenkin tuntuu siltä, että mitä enemmän tätä maailman menoa miettii, sitä enemmän alkaa naurattaa. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Periaatteessa tutkimustiedon valossa haastatteluista ja kiusaamisesta on sinänsä hyötyä työllistymisen kannalta mutta niissä ei oikeastaan juurikaan analysoida työllisyyden kasvun vaatimia panostuksia. On aika todennäköistä että kun sinänsä resurssisyöppöjä toimenpiteitä kohdistetaan valtavaan massaan josta vain osa hyötyy toimenpiteistä, hinta karkaa käsistä.

Työllisyystoimenpiteisiin pitäisi myös saada älyä. Niiden pitäisi kohdentua henkilöiden tarpeiden mukaisesti eikä kohdella työttömiä identtisinä. Kokonaan oma kysymyksensä ovat kokonaan työhaluttomat joita tuskin hirveästi on. Mutta jos siellä on vaikka vain 10.000 henkeä jotka eivät aio työllistyä missään tilanteessa, heihin käytetyt runsaat resurssit ovat pois niiltä jotka haluavat ja tarvitsevat tukea. Sanktiot ovat sitten oma lukunsa - joiden käyttö tosin myös vaikuttaa positiivisesti työllistymisen nopeuteen. Luonnollisesti sanktiotkin pitäisi - sikäli kun niitä halutaan käyttää - rakentaa kokonaistuen mukaan eikä yhden etuuslajin.

Järjestelmä ei ole älykäs, ymmärrettävä tai ennakoitava. Se pitäisi rakentaa ihan kokonaan alusta aloittaen tavoitteiden määrittelystä eikä lyödä lisää palikoita huojuvaan torniin joka on jo valmiiksi rikki.

Sinänsä kannatan yksityisten työnhakufirmojen käyttöä. Varamiespalveluilla ja muilla pääsee juttelemaan sellaisen konsultin kanssa joka tuntee työntekijän edustaman alan kuin omat taskunsa. Työkkärissä pääsee juttelemaan tädin kanssa joka ei tunnu tietävän että maailmassa on muutakin työtä kuin työkkärin tätinä jöpöttäminen. Ehkä sen takia VMP:stä saa vähäiselläkin kokemuksella sopivaa hommaa heti ja työkkäristä.. no ei sen tädin ansiosta varmaan koskaan. Toki kustannuspuoli pitää saada sellaiseksi ettei rakenneta vain uutta menoautomaattia.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Onko se nyt ollut jollekin epäselvää, että näissä uusimmissakin veivauksissa on kysymys vain ja ainoastaan siitä, että liplappusia työkseen siirtelevät pitävät itsensä kiireisinä, ja siinä sivussa tarjoavat bisnestä kavereilleen?

Eiköhän tässä(kin) asiassa yksinkertaisuus olisi kaunista ja euro paras konsultti. Nykyinen sosiaaliturvajärjestelmä romuksi, perustulo kehiin ja yhteen kuukausitasolla toimivan verojärjestelmän kanssa.

Ei luulisi nykyisellä tietotekniikan tasolla olevan vaikeaa pystyttää järjestelmää, joka seuraisi tuloja kuukausitasolla, ja sen mukaan joko pidättäisi veroja, tai jakaisi tukea.

Töitä ja lisätuloja haluavat osaavat kyllä etsiytyä sellaisia tarjoavien luokse ilman viranomaisohjeistustakin.

Juho Paloheimo

Paljon byrokratiaa purkaisi lakimuutos, joka antaisi työttömyyskassoille oikeuden haastattella työttömät ja ryhtyä myös välttämään heille työpaikkoja.

Juho Paloheimo

Paljon byrokratiaa purkaisi lakimuutos, joka antaisi työttömyyskassoille oikeuden haastattella työttömät ja ryhtyä myös välttämään heille työpaikkoja.

Käyttäjän rutanen1965 kuva
Jari Rutanen

Koska todellinen muutoksentekokyky/halu/ymmärrys puuttuu, ovat hallituksen toimenpiteet menneet pelkäksi näpertelyksi, joista on todellisuudessa pelkkä nettohaittaa kansantaloudelle.

Käyttäjän jannekejo kuva
Janne Kejo

Yleisemmällä tasolla voimme kysyä, kumpi tuo yhteiskuntaan enemmän uutta arvoa, se että ihminen tekee työtä vai se että hän ei tee työtä. Useimmat lienevät sitä mieltä, että työn tekeminen.

Miksi työttömyyttä sitten esiintyy? Eikö kukaan keksi mitään tärkeää tekemistä? Tottakai keksii, maailma on täynnä tekemätöntä työtä.

Miksi sitten työttömyyttä esiintyy? Siksi, että nykyisen talousjärjestelmän puitteissa työllistäminen tapahtuu vain jos se rikastuttaa jotain (työntekijän ja yhteiskunnan kannalta katsottuna) kolmatta tahoa eli yksityistä työnantajaa ja hänen rahoittajiaan eli kapitalisteja.

Ilman noita välistävetäjiä työttömyys voitaisiin poistaa ja saada työt tehdyksi.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Työlttömistä hyötyvät eniten nämä viranomaiset. Siinähän ne setien ja tätien päivät kuluvat rattoisasti kaikenlaista kikkailua tuumiskelllessaan. Palkka juoksee, oli lama tai ei. Kun / jos on paljon työttömiä, niin puuhastelua ja kokoustamista piisaa. Hyödyttömiä siis ovat työttömän kannalta, ja yhteiskunnalle kovin kalliita.

Yksityisen työvoimapalvelun kautta työllistyminen onnistuu todennäköisesti kyllä. Voin sanoa omasta kokemuksesta, että nämä konsultit tekevät oikeasti töitä, kun vaan annetaan tarkat koordinaatit haettavasta työntekijästä.

Eikä siihen muuta selitystä ole, kuin työttömän työllistämisen mukanaan tuoma suorite konsultille.

Käyttäjän rutanen1965 kuva
Jari Rutanen

Juuri tästä syystä kannatan koko työnvälityksen siirtämistä yksityisille.

Työkkärille jäisi vain tukitoiminnot, koulutus ja työvoimarekisterin ylläpito.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Sitähän hallitus on tekemässä.Ulkoistaa työnvälityksen yksityisille.

No nyt kun Karenssin uhalla on siellä käytävä 3kk välein .(toteamassa että 350 000 työtöntä ei millään mahdu 60 000 avoimeen työpaikkaan .Niin moniko turhautuu ja saa karenssin?

Silläkö rahalla valtio maksaa työnvälitysyrityksille?

-15 Kela oli antanut 90 000 karenssia. KKO päätös karenssi saa kestää 2kk. Nyt hallitus väläytti 90 pv.

112 000 on nyt "työharjoittelussa",mistä ei tule veroja ,pelkätään menoja.
Lisää kuulemma työllistetään .VM-eduskunta.

Jos työttömyysmenot on -17 talousarvio n.4,8 miljar. Niin onko tässä järkeä?

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #13

JK. Ja montako perhettä ,lasta tulee kärsimään karensseista ja tukien leikkauksista?

Käyttäjän rutanen1965 kuva
Jari Rutanen

Pelkkä alkuhaastattelu riittää ja rekisteröityminen työvoimarekisteriin.

3kk-haastatteluruletti tulee kaatumaan omaan mahdottomuuteensa.

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Hallitus on asettanut tavoitteeksi saavuttaa Saksan kilpailukyky.

Saksalainen filosofi Hannah Arendt käytti osuvaa luonnehdintaa, kun hän selitti, että valtava pahuus ja tuhoavat joukkoliikkeet eivät tarvitse levitäkseen läpeensä pahoja ihmisiä vaan jokapäiväistä piittaamattomuutta ja kyseenalaistamatonta tottelemista. Arendtin mukaan paha kertyy ja kasvaa "pahuuden arkipäiväisyydestä".

Ilmiöstä saa viitteitä – kuten luonnehdinta antaa ymmärtääkin – jokapäiväisessä elämässä. Suomalaisille näyttää olevan vaikeaa puuttua, katkaista piittaamattomuus. On helpompaa katsoa muualle.

Me syrjäisemmillä Kekkosen seuduilla kasvaneet emme voineet aavistaa kokevamme tulevaisuutta, jossa saa pelätä kansankielisen kulttuurin tulevan haudatuksi elävältä, omistavan skandinaavisen rakkauden alle, laitettaessa Suomea kuntoon.

Käyttäjän timonenonen kuva
Timo Nenonen

"Jotenkin tuntuu siltä, että mitä enemmän tätä maailman menoa miettii, sitä enemmän alkaa naurattaa."

Pikemminkin tässä rupee itkettämään, kun on hyvä valtio pilattu Eu.lla ja eurolla.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset