Näin Suomeenkin saadaan oma Donald

Donald Trumpin kaltainen ilmiö on mahdollinen Suomessakin, mikäli joku rohkea ottaa asian ajaakseen. Suomessa on ehkä joitakin erityispiirteitä, joita ei kannata USA:sta tuoda, mutta itse asetelma on mahdollinen täälläkin kuten muualla Euroopassa. Koska pomminrakentamisohjeitakin kuulemma löytyy verkosta, niin tarjoan tässä ihan vapaasti idean suomalaisen Donaldin rakentamiseksi.

Aloitetaan hyvästä tyypistä

Kaiken keskiössä on hyvä tyyppi. Kaikkein paras tulos tulee poliittisesti aktiivisesta, mutta varsinaisen puoluepolitiikan ulkopuolella toimivasta menestyjästä. Hyvien asioiden parissa toimiva ei oikein käy, koska tässä kampanjassa tarvitaan pahista. Sellaista naista tai miestä, joka uskaltaa kärjistää sanomansa, eikä pelkää suututtaa. Suomen versiossa oikein vihainen nainen voisi olla aika mainio vaihtoehto, koska meillä on kotikasvatuksesta lähtien opittu kunnioittamaan äitejä. Vihainen valtakunnan äiti, jolla ei ole liian puhtoinen menneisyys, mutta siitä huolimatta loistava ura, olisi aivan täydellinen match.

Sitten valitaan äänestäjät

Tämä vaihe on se kaikkein haastavin. Tullakseen Suomen Donaldiksi, pitää unohtaa vanhat puoluepoliittiset rajat ja niihin liittyvät rajoitteet. On luotava täysin uusi äänestäjäkunta. Vihaiselle ehdokkaalle otollisin äänestäjäryhmä on kuka tahansa nykymenoon kyllästynyt. Työpaikoilla on 5 -kymppisiä, jotka huomaavat kuinka heitä syrjitään, monet nuoret valmistuvat opinnoistaan suoraan työttömiksi, moni talousvaikeuksiin joutunut kärvistelee elämisensä kanssa, osa eläkeläisistä elää minimieläkkeen turvin aika epämukavaa elämää, joillekin kaikki uudet tavat ovat karvasta kalkkia ja otetaan mukaan vielä Helsingin herroja vastustavat. Tästä kokonaisuudesta saadaan melkoisen suuri ryhmä. En edes uskalla sanoa kuinka paljon. Ainakin miljoona, ehkä kaksi, ellei paljon enemmän.

Seuraavaksi sekoitetaan vastapuolen strategia

Tätä peliä ei voi voittaa, jos menee samoilla säännöillä kuin aina ennenkin on menty. On valittava rohkea strategia, joka keskittyy vastapuolen heikkouksiin ja osoittaa ehdokkaan oman kyvyn nähdä "mätäpaiseet". Fiksusti valitsemalla niitä mätäpaiseita löytyy roppakaupalla. Kyse on vain rohkeudesta. Uskaltaako ottaa esille illallispöydissä käytyjä epävirallisia keskusteluja? Uskaltaako osoitella ketkä suojelevat toisiaan ja missä on ainakin kuviteltavissa olevaa korruptiota? Piisaako pokka puhua valtaeliitin peleistä?

Tietenkin piisaa.

Strategian sekoittamisella peitetään samalla oma todellinen strategia. Tavoitteena on demokraattisin keinoin tehty vallankaappaus, ei suinkaan äänestäjiltä saatu valtakirja tehdä joitakin tiettyjä pikkuasioita. Vaaliohjelman ajatus ei ole ennalta määriteltyjen teemojen toteuttaminen, vaan avoimen valtakirjan hakeminen. Äänestäjät eivät ole niin tyhmiä kuin poliitikot. He ymmärtävät, että hämmentämisen tärkein tarkoitus on rikkoa vanhat valtarakenteet. Annetut lupaukset ovat vain keinoja hämmentää vastapuolta lisää.

Sitten ryhdytään toimeen, tässä vaiheessa on parempi pistää kypärät päähän

Varsinainen kampanja vaatii hyvää turnauskestävyyttä ja aika fiksua olisi, jos ehdokas ei sen aikana välitä lainkaan mitä hänestä kirjoitetaan. Urheilun puolelta kannattaa ottaa mallia. Todelliset huiput keskittyvät omaan suoritukseensa eivätkä anna vastapuolen häiritä tekemisiään. Kun aloittaa hyökkäyksen, ei kannata välittää sen synnyttämiä reaktioita. Niitä tulee varmasti ja mitä enemmän niitä tulee, sitä vahvemmalta ehdokas näyttää. Kovahermoinen osoittaa kestävänsä kaikki mahdolliset hyökkäykset ja sitä kautta osoittaa ainutlaaruista paineensietokykyä. Sitä tarvitaankin, jos aikoo tehdä vallankumouksen.

Sosiaalinen media kampanjoinnin tukena on erityisen tehokas apuväline. Kannattaa rekrytoida paljon sellaisia sisällöntuottajia avuksi, jotka kykenevät tuottamaan ehdokasta tukevaa sisältöä. Mitä useammin se sattuu satunnaisten lukijoiden kohdalle, sitä useammin on todennäköistä, että he klikkaavat sitä ja ennen pitkää -algoritmien avustuksella – vastustajienkin koneen kuvaruutu on täynnä "oikeanlaista" sisältöä.

Näissä vaaleissa Donald Trump oli esillä sosiaalisessa mediassa 2-3 kertaa enemmän kuin Hillary Clinton. Edellisissä vaaleissa Obama ja Romney olivat paljon tasaväkisemmin somessa.

Mutta pieni varoituksen sana kuitenkin

Meillä on jo kokeiltu populismin versiota 1.0 ja nähty sen vaikutuksia/ tuloksia. Tällä hetkellä populismilla on kasvot ja niiden haastaminen ei ole pala kakkua. Siksi Suomen Donaldin on oltava vieläkin ovelampi. Ehkä yksi ratkaisu on popularisoida todella tiukkoja faktoja niin koviksi pommeiksi, että sekä pragmaatikot että populistit saadaan näyttämään harmaavarpusilta. Siksi Suomalaisella Donaldilla pitää olla henkisten pallien lisäksi ainakin teratavun verran tietoa ja terävää älliä.

Helppo populismi on Suomessa jo kokeiltu, mutta muualla Euroopassa se ei välttämättä niin ole.

PasiSillanp
Sitoutumaton Helsinki

Olen strategiakonsultti, jonka erityisauetta on yritysten kilpailukyvyn kasvattaminen. Viime vuosina olen tutkinut erityisesti strategisen ajattelun ja uusien, maailmaa muuttavien ideoiden syntyä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu