Saksalaiset näyttävät pitkää nenää suomalaisille yrityksille

Länsisuomessa on kaksi työpaikkaa, joissa menee lujaa. Turun telakka ja Uudenkaupungin autotehdas. Niitä molempia yhdistää saksalaisuus. Toisen omistajat ovat saksalaisia, toisen päämies on saksalainen.

Meillä on pitkään kehuttu sitä, kuinka Saksan talousihme on joustavien työmarkkinoiden seurausta. Varmaan sitäkin on, mutta Meyer Turun ja Uudenkaupungin Mercedes -tuotannon menestykset osoittavat, että Suomen heikon menestyksen taustalla on paljon muutakin kuin jäykät työmarkkinat.

Eräs tuttuni, joka oli aikoinaan vientitoiminnassa mukana, kertoi miten kotimaata pitää opettaa. Hän esitti pääkonttorilla, että oman firman suunnittelijat lähtisivät mukaan kansainvälisille messuille katsomaan, mitä maailmalla myydään. Täällä kotimaassa oltiin omahyväisiä, että kyllä meidän tekemämme jutut ovat maailman parhaita. 

Kun suunnittelijat sitten lähtivät Saksassa pidetyille messuille, he tulivat silmät kiiluen takaisin ja ihmettelivät, kuinka hienoja juttuja maailmalla tehdään.

Toinen esimerkki on vähän tuoreempi…

Juuri tällä viikolla olin lyhyen aikaa kuuntelemassa luentoa, jossa luennoitsija sanoi, kuinka suuresti hän yllättyi, kun työelämään tullessaan näki, millainen merkitys asiakkaalla on tietotekniikkapalveluiden suunnittelussa.

Meyer Turku ja Uudenkaupungin autotehdas palkkaavat todella kuumeisesti uutta väkeä. Se tapahtuu siitä huolimatta, että meillä keskustellaan huonosti toimivista työmarkkinoista.

Pitääkö nyt vihdoinkin ottaa lusikka kauniiseen käteen ja ihan aikuisen oikeesti analysoida, miksi ne toiset pärjää meitä paremmin?

Voiko olla mitään merkitystä sillä, että heillä on pidemmät perinteet? Esimerkiksi telakkateollisuus vaatii pitkiä luottamukselilsia suhteita ja kärsivällisyyttä. 

Voiko olla mitään merkitystä sillä, että saksalaiset eivät ainoastaan kehu tekevänsä laatua, vaan heidän tuotteistaan maksetaan lisähintaa saksalaisuutensa vuoksi?

Voiko olla mitään merkitystä sillä, että Saksa on Euroalueen voittaja? Sen talous on ylijäämäisin.

Minusta on hyvä, että saksalaiset näyttävät meille pitkää nenää. Täällä on niin paljon täyttä hölynpölyä menestyksestä, että tarvitaan joku, joka näyttää käytännössä, etteivät asiat aina ole niin kuin itse luulemme.

PasiSillanp
Sitoutumaton Helsinki

Olen strategiakonsultti, jonka erityisauetta on yritysten kilpailukyvyn kasvattaminen. Viime vuosina olen tutkinut erityisesti strategisen ajattelun ja uusien, maailmaa muuttavien ideoiden syntyä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu